З початком повномасштабної війни до зброї стали ще більше українців, тому після її завершення до компаній влаштовуватиметься велика кількість ветеранів та ветеранок. В будь-якому системному бізнесі працюватимуть люди, які стали на захист країни, тож у майбутньому наше спільне завдання повоєнної відбудови — інтеграція понад мільйона учасників бойових дій.
Компаніям важливо допомагати ветеранам та ветеранкам адаптуватися у командах, а також оновити свій корпоративний устрій з урахуванням їхніх потреб. Ми виокремили конкретні поради для працедавців та розповідаємо, як саме вони можуть підтримувати ветеранів та ефективно створювати дружню до них корпоративну культуру.
Компаніям, які хочуть бути дружніми до ветеранів, важливо забезпечувати таким працівникам можливість зростання. Ще під час адаптації проясніть, як відбувається розвиток всередині компанії. Так людина розумітиме, як їй можна рухатися і задля якої мети працювати.
На службі кар’єрний шлях більш зрозумілий: у людини є певні критерії та часові межі, яких вона має дотримуватися, якщо хоче підвищитися у званні. У цивільному світі кар’єрний шлях може бути не таким прозорим і більш заплутаним. Саме тому важливо допомогти ветеранам окреслити для себе кар’єрний шлях та розповісти, які можливості вони мають, наприклад, перейти з одного відділу в інший чи зростати вертикально.
Можна навіть разом розробити індивідуальний план розвитку, окреслити ключові компетенції, які потрібні для зростання та запровадити регулярні зустрічі для обговорення прокачаних навичок та складнощів на цьому шляху. Також можете допомогти ветеранам перекласти військові навички в цивільні та знайти можливості для їхньої реалізації.
Додатковий бенефіт — це стажування та освітні програми всередині компаній. За спостереженнями Ветеран Хабу та відгуками наших клієнтів, найкраще входження ветеранів у цивільну професію відбувається саме через стажування. Так вони можуть перекваліфікуватися і набути потрібного досвіду. Якщо ви організовуєте навчальні програми для людей без досвіду, можете забезпечити в них місця для ветеранів або інтегрувати ветеранів у вже запущені програми.
Також можна звертатися до інших організацій, які перекваліфіковують ветеранів та заохочувати працівників звідти. Це може бути співпраця з державними університетами чи іншими навчальними закладами, що організовують програми для ветеранів. Зокрема це освітні програми Київської школи економіки, проєкту Україна-Норвегія.
Заздалегідь повідомте працівників про прагнення вашої компанії наймати ветеранів. Розпитайте, які побоювання, страхи та упередження мають команди щодо ветеранів та допоможіть із ними розібратися.
Розкажіть їм про особливості комунікації та правила взаємодії із людьми, що мають бойовий досвід. Розберіть основні стигматизовані уявлення про ветеранів, як-от наслідки довготривалого стресу чи черепно-мозкової травми (ЧМТ). Підкресліть, що не всі військовослужбовці, які повертаються із зон бойових дій, мають наслідки бойових дій у психіці чи фізичному здоров’ї.
Щоб заохочувати працівників-ветеранів і бути у ветеранській спільноті, можна співпрацювати з різними ГО, які працюють у сфері ветеранських справ. Зокрема до них належить Veteran Hub, Простори ++ Ветеран Хабу, ГО «Центр зайнятості вільних людей», ГО «Дім Ветерана» та державні організації — Державний центр зайнятості та Міністерство у справах ветеранів.
Ви можете зв'язатись з цими організаціями й повідомити, що готові до найму ветеранів та розглядаєте таких кандидатів. В цих організаціях функціонує ветеранська спільнота, якій це потенційно може бути цікаво, а її учасники можуть перебувати в пошуку роботи.Це покаже ветеранам та ветеранкам, що ви дійсно зацікавлені та прагнете підтримувати ветеранів.
Відкритість до ветеранів впливає на популярність компаній серед ветеранської спільноти. Ця спільнота велика й міцна, тож якщо у пошукачів трапляється неприємний досвід спілкування із компанією, то вони не радитимуть її як місце працевлаштування для інших ветеранів. І навпаки: якщо компанія дружня та відкрита до ветеранів, то це допоможе заохотити ще більше працівників із цієї спільноти.
Піклуватися про ветеранів можна й через підтримку їхніх близьких. До прикладу, зараз багато компаній після того, як працівники йдуть на службу, починають дбати про їхні сім'ї — допомагають з житлом за кордоном, роботою та збором коштів. У ветеранів розуміння того, що їхня сім'я наразі в безпеці завдяки підтримці працедавця, допоможе сформувати хороше ставлення про компанію.
Важливо розповідати про свою дружність до ветеранів, щоби заохочувати їх до компанії. За кордоном є популярною практика, коли компанія створює окремі кар'єрні сторінки. На них можна розповідати, що її культура — ветеран-френдлі, ділитися своїми ветеранськими справами та висвітлювати проєкти, які допомагають війську під час повномасштабного вторгнення. Також можна комунікувати про те, що ви дружні до ветеранів у внутрішніх каналах комунікації — соцмережах або месенджерах.
Помилковим є створювати окремі вакансії для ветеранів та ветеранок, фіксувати що лише на певні посади у вас відкрито найм кандидатів з військовим досвідом. Проте можна зазначити про відкритість найму ветеранів за допомогою додаткових формулювань у вакансії: «У роботі на цій посаді вам можу бути корисний попередній досвід військової служби», «Ми радо підсилимо свою команду досвідом ветеранів та ветеранок».
Також можна співпрацювати з громадськими організаціями та за їх підтримки поширювати інформацію про ваші посади. такими організаціями можуть стати Ветеран Хаб чи Центр Зайнятості Вільних Людей тощо.
Пишайтеся тим, що маєте ветеранів та ветеранок в команді та давайте їм можливість робити те, в чому вони круті, й те, що їм насправді подобається та допомагає поступово зростати. Якщо ваші співробітники працюватимуть в місці, де їх приймають та розуміють, то це точно допоможе вам створити більш різноманітну команду, яку підсилює кожна особистість, та сильнішу культуру компанії.