Стаття

Первинне телефонне інтерв’ю з ветеранами: досліджуємо військовий досвід

Одним із перших контактів із кандидатами-ветеранами є телефонне інтерв’ю. Під час нього ви можете дізнатися більше про кваліфікацію кандидатів, з'ясувати їхні потреби, надати інформацію про вакансію і компанію та домовитися про наступні кроки.
Кандидати-ветерани не завжди фіксують у резюме свій військовий досвід, бо деколи не розуміють, як його застосовувати в цивільному житті, а набуті навички вважають притаманними більшості людей. Тож саме під час телефонного інтерв’ю ви зможете дослідити військовий досвід та краще зрозуміти профіль кандидата/ки. У цій статті ми зібрали поради та конкретні запитання, які в цьому допоможуть.

Про що питати, аби дослідити військовий досвід

Ваше завдання під час телефонного інтерв’ю — виявити ключові навички, лідерські якості та інші важливі аспекти кандидата/ки. А також проаналізувати, чи зазначена в резюме інформація є актуальною та поставити додаткові й важливі уточнювальні запитання, які допоможуть сформувати портрет кандидата/ки.
Якщо ви розумієте, що людина, з якою ви спілкуватиметесь — ветеран чи ветеранка, окрім загальної інформації, яку уточнюєте у всіх кандидатів, можете поставити такі запитання:

  • 1

    Чим ви займалися під час служби та з якими завданнями працювали?

    Це запитання допоможе краще зрозуміти специфіку роботу під час військової служби, рівень кваліфікації та відповідальності ветерана чи ветеранки. Деякі військові посади передбачають певну конфіденційність, тож якщо кандидат/ка не може відповісти на запитання — не наполягайте.

  • 2

    Як давно ви звільнилися зі служби?

    Можливо, кандидат/ка досі є військовослужбовцем або ж проходить етап реабілітації чи лікування. Важливо уточнити це, аби підлаштувати процеси залучення та означити терміни виходу на роботу.

  • 3

    Чим ви займалися після військової служби?

    Це запитання допоможе точніше сформувати портрет та сферу інтересів кандидата/ки. Це може бути власна справа, додаткові курси, навчання у ВНЗ, а, можливо, й інший досвід цивільної роботи.

  • 4

    Можливо, ви маєте якісь додаткові навички, які не вказали у своєму резюме?

    Найчастіше під час створення резюме кандидати-ветерани не фіксують свій військовий досвід свідомо, або ж не розуміють, як саме це можуть зробити. Особливої майстерності вимагає наповнення резюме навичками, які людина набула під час військової служби. Саме тому намагайтесь їх виокремити під час першого контакту. До прикладу, навичка швидкої реакції в кризовій ситуації — звична справа на службі, проте може бути особливо цінною для цивільного роботодавця.

  • 5

    Чи підходить вам розмір винагороди, графік роботи та розташування компанії?

    Деколи у цивільних HR є побоювання, що після завершення служби ветерани/ки матимуть набагато більший запит щодо винагороди, ніж вони можуть запропонувати. Ця гіпотеза не є виправданою, бо в будь-якому випадку кандидат/ка буде прилаштовуватись під пропозиції ринку праці. Проте телефонне інтерв’ю — це можливість узгодити потреби вашого кандидата-ветерана.
    Окрім цього, обговоріть, чи буде зручним графік роботи та локація компанії, оскільки інколи ветерани та ветеранки можуть мати додаткові запити, наприклад, лікування чи навчання.

Про що не варто питати: про обставини служби, її вплив на кандидата чи травмуючі події, та причини пошуку роботи, які також можуть бути пов'язані з завершенням служби/переїздом. Натомість запитайте про навички, які вдалося здобути під час служби, та як їх можна адаптувати до майбутньої роботи.
Також старайтеся не ставити кандидатові таких запитань, які спонукатимуть на «шаблонні» та рекомендовані відповіді. Натомість дайте людині можливість говорити відкрито та відверто, адже тільки так ви зрозумієте, кого найматимете на роботу.

Додаткові поради в комунікації із ветеранами під час телефонного інтерв’ю

Дотримуйтесь етики ділового спілкуванняНе запитуйте у ветеранів/ок того, що не спитали б у будь-якої іншої людини. Не давайте оцінки військовому досвіду ветерана чи ветеранки. Спробуйте просто дотримуватися базових етичних норм, аби створити умови для безпечної та комфортної розмови.
Також ви можете заздалегідь детальніше ознайомитися з довідником неетичних запитань у нашому гайді. Це допоможе підготуватися до співбесіди та почуватися в спілкуванні впевненіше й вільніше.
Не лише питайте, а ще й розповідайтеНе перетворюйте інтерв’ю на допит, розкажіть про можливості та переваги, які може дати кандидату ваша компанія. Адже не тільки ви обираєте співробітника/цю, але й він чи вона оцінює й обирає вас. Про те, як побудувати систему переваг та мотивації в компанії, читайте у наступній статті проєкту.
Домовтесь про наступний контактДомовтесь, у який термін після розмови надасте зворотний зв’язок, уточніть, чи зможете отримати рекомендації від попередніх роботодавців чи колег, або ж одразу заплануйте час та дату для наступної зустрічі.
Наприкінці розмови розкажіть про всі наступні етапи відбору, щоб у кандидата/ки не складалося хибних вражень. Потурбуйтесь про те, щоб надіслати зворотний зв’язок вчасно та у домовлений спосіб. Ветерани/ки можуть особливо чутливо ставитись до мовчазної тиші з боку компанії, оскільки можуть ототожнювати її як результат знайомства зі своїм досвідом.
Пам'ятайте: дослідження військового досвіду під час розмови важливе, проте комунікація не має бути побудована лише на його обговоренні. Тож цікавтесь також іншими сферами діяльностями та попереднім досвідом кандидата.

Проєкт «Практика» став можливим завдяки Програмі реінтеграції ветеранів, яку реалізує IREX та Veteran Hub за підтримки Державного департаменту США. Вміст є виключною відповідальністю Veteran Hub і не обов'язково відображає погляди Державного департаменту США та IREX.